2011-04-24

Hai Gaon − The Salvation ( עברית )

Hai Gaon. “The Salvation.”

( Also see English translation )



(Hai Gaon. Medieval Age circa 1000. “The Salvation”. “Ha'Yshua”. Hebrew edited and translated to English via Stein Atle Vere. ©2011. brakha.blogspot.com. Source of transmission. The Sensicality Of Elders. Taam Zkenim. Gleaned via Eliezer Ashknazi. ©1855. Frankfurt. Pages 59a-61a. http://brakha.blogspot.com.)

׳(האי גאון זצ״ל. תשובת שאלה על ענין הישועה. עברית ערוך ומתורגמת לאנגלית ע״י שטיין אטלה וורא. תשע׳׳א. מקור מסורת. טעם זקנים. מלוקט ע״י אליעזר אשכנזי. תרט׳׳ו. פראנקפורט. דפים נט׳ א׳ - סא׳ א׳.)׳





תשובת שאלה לרבינו האיי גאון זצ׳׳ל על ענין הישועה

וששאלתם לפרש לכם ׃ איך תהיה הישועה מתחלה ועד סוף ותחית המתים ושמים חדשים ? אם באתי לפרש כל דבר ודבר עם דקדוקיו יעלה הזמן . אבל אני מגיד כללות של כל דבר . ואומר ׃



׳( שבוע שנים )׳

בהותר משני הקץ ח׳ שנים הם שני תחלת הישועה . שנתנו חכמים בהם סימן . ואמרו « שבוע בן דוד בא . » וכולי . ׳( סנהדרין 97א׃ 71 . )׳

בו בשבוע תמליך אדם על ישראל . אין פחות מט׳ חדשים , ולא יתר על ג׳ שנים . יען כי ישראל לא יקחו המלכות אלא מיד אדם . שנאמר ׃ « והיה אדום ירשה . » וגומר . « וירד מיעקב . » ׳( במדבר 24׃ 18 . )׳

אחרי אשר לקחו אדום את המלוכה מיד אשור . שנאמר ׃ « וצים מיד כתים . » וגומר . ׳( במדבר 24׃ 24 . )׳

אחרי אשר לקחו אשור את המלוכה מצד הקינים . שהם המדנים . שהם הישמעאלים . שנאמר ׃ « כי אם יהיה לבער קין . » ׳( במדבר 24׃ 22 . )׳

לפיכך כשאנו רואים ששלטה אדום בארץ ישראל אנו מאמינין שהתחילה ישועתנו . שנאמר ׃ « ועלו מושיעים . » וגומר . ׳( עבדיה 1׃ 21 . )׳



׳( משיח בן יוסף )׳

ובעת ההיא יעמוד איש מבני יוסף . בדברא בלבד . ויקרא משיח י״י . ויקבצו אליו אנשים רבים בגליל העליון . ויהיה להם מלך .

ואף אנשים אחרים יתלקטו לו . שנים וג׳ ממדינה זאת וה׳ וד׳ ממדינה זאת . ועל אותה שעה הוא אומר ׃ « ולקחתי אתכם אחד מעיר » וכולי . ׳( ירמיהו 3׃ 13 . )׳ אבל רוב ישראל בגלותם . כי לא יתברר למו כי בא הקץ .

ואז יעלה משיח בן יוסף עם האנשים * המלקטים אליו מן הגליל לירושלים . ויהרגו את הפקיד אשר למלך אדום ואת העם אשר עמו . על אותה שעה הוא אומר ׃ « ונתתי את נקמתי באדום ביד עמי ישראל . » ׳( יחקזאל 25׃ 14 . )׳ וישובו לירושלים ימים אחדים .

וכי ישמעו כל העמים כי עמד מלך לבני ישראל בירושלים יעמדו עליהם בשאר המדינות . ויגרשום . ויאמרו ׃ עד עכשיו הייתם עמנו באמונה . ושלא יהיה לכם מלך ולא שר . ועכשיו שיש לכם מלך לא תשבו בארצנו .

והרבה מישראל יצאו למדברות אשר כנגד מדינותיהם . על אותה שעה הוא אומר ׃ « והבאתי אתכם אל מדבר העמים . » ׳( יחזקאל 20׃ 35 . )׳ וישבו שם באהלים . והרבה מהם יחסרו לחם ומים . ועל אותה שעה הוא אומר ׃ « עוד אושיבך באהלים . » ׳( הושע 12׃ 10 . )׳

ויצטערו כפי מעשיהם . על אותה שעה הוא אומר ׃ « והעברתי אתכם תחת השבט . והבאתי אתכם במסורת הברית . » ורבים יצאו מברית ישראל . כי יקיצו בחייהם . ועליהם הוא אומר ׃ « והעברתי אתכם . וברותי מכם המורדים והפושעים בי . » ׳( יחזקאל 20׃ 37-38 . )׳



׳( ארמילוס מלך אדום )׳

והיה כי ישב משיח בן יוסף וכל העם אשר עמו בירושלים . ושמע ארמילוס את שמעם . והוא בא . ועושה כשפים ומדוחים להטעות בה רבים .

ויעלה וילחם בירושלים . וינצח את משיח בן יוסף ועמו . ויהרוג מהם . וישבה מהם . ויחלק שללם . על אותה שעה הוא אומר ׃ « ואספתי את כל הגוים אל ירושלים למלחמה . » ׳( זכריה 14׃ 2 . )׳

ואף יהרג משיח בן יוסף . ותהיה צרה גדולה לישראל . ועל אותה שעה הוא אומר ׃ « והביטו אלי את אשר דקרו . » וגומר . ביום ההוא יגדל המספד בירושלים . ׳( זכריה 12׃ 10 . )׳



׳( למה להרוג משיח בן יוסף ? )׳


ומפני מה תנתן רשות לארמלוס להרוג את משיח בן יוסף ? כדי לשבור לבב חולקין של ישראל . שאין להם אמונה . ויאמרו ׃ זה האיש אשר אנו מקוים לו . וכבר בא ונהרג . ולא נשאר להם עוד ישועה . ויצאו מברית ישראל . וידבקו באומות . ויהרגום . ועליהם הוא אומר ׃ « בחרב ימותו כל חטאו עמי . » ׳( עמוס 9׃ 10 . )׳



׳( חבלי משיח )׳

נמצאו אלו אשר נשארו בירושלים . יצרפו . ונזקקו . ואף אלו שיצאו למדברות נבחנו ונצרפו . והלך מאלו שתי ידות ונשארו מאלו השלישית . עליהם הוא אומר ׃ « והיה בכל הארץ . נאום ה׳ ׃ פי שנים יכרתו והשלישית יותר בה . » וגומר . ׳( זכריה 13׃ 9 . )׳ ובאותה שעה יעברו עליהם כל חבלי משיח המפורשים בכמה מקומות מן המקרא ומדברי רבותינו .



׳( השם )׳

ואחר כך צועקים . והקדוש ברוך הוא שומע צעקתם . שנאמר ׃ « הוא יקרא בשמי . ואני אענה אותו . » ׳( זכריה 13׃ 9 . )׳



׳( אליהו הנביא ומשיח בן דוד )׳

בעת ההיא יגלה אליהו מן המדבר לאלו הנמצאים במדברות . וישיב לבותם . שנאמר ׃ « והשיב לב אבות . » וגומר . ׳( מלאכי 13׃ 24 . )׳

וגם משיח בן דוד יגלה לאלה הנשארים בארץ פתרוס . ׳( יחצקאל 30׃ 14 . )׳ . כי כבר כבש את העם לפניו משיח בן יוסף . שנאמר ׃ « הנני שולח מלאכי . ופינה דרך לפניו . » ׳( מלאכי 3׃ 1 . )׳

וילכו ישראל אשר במדברות אחר אליהו עד אשר יגשו ביהודה .



׳( משיח בן דוד יחיה את משיח בן יוסף )׳

וישראל אשר בארץ ישראל עם משיח בן דוד עליהם הוא אומר ׃ « בימים ההם ילכו בית יהודה על בית ישראל . » וגומר . ׳( ירמיה 3׃ 18 . )׳

ורוב ההרוגים יהיו בתוך הארץ מ׳ יום . כי משיח בן יוסף בההרגו תהיה נבלתו מושלכת מ׳ יום . ולא נגע בו דבר טמא עד בא משיח בן דוד .

ויחייהו בדבר ה׳ . וזו תחלת האותות אשר יעשה . והיא תחיית המתים אשר יחיה .



׳( גוג )׳

ואז ישב משיח בן דוד . ואליהו וישראל הבאים מן המדברות לירושלים . בטח שאנן ימים רבים . ויבנו בתים ויטעו כרמים ויצליחו במקנה וקנין עד שמוע גוג את שמעם . ככתוב ׃ « ואמרתי ׃ אעלה ארץ פרזות . אבוא השוקטים יושבי לבטח . » ׳( יחצקאל 38׃ 11 . )׳

וארץ גוג ומגוג מארץ אדום . כי כן נאמר בו ׃ « נשיא ראש משך ותובל . » ׳( יחצקאל 38׃ 2 . )׳ ויביא עמים מכל סביבותיו . ומן אדום . שנאמר ׃ « ירכתי צפון ואת כל אגפיו ימים רבים . » ׳( יחצקאל 38׃ 6 . )׳ ואף יאספו עמים רבים מכל עיר ועיר מדינה ומדינה . אשר יעברו בה אנשים רבים . * רעים . ומוחלטים ליפרע מהם רעים ולכלותם .

ואנשים מטובי הגוים ליכנס תחת כנפי השכינה .

ואז יבואו כולם להלחם . וילחמו על ירושלים ועם משיח בן דוד ואליהו ואנשים אשר בה . ועל אותה שעה הוא אומר ׃ « הנה אנכי שם את ירושלים סף רעל . » ׳( זכריה 12׃ 2 . )׳ וכל האמור בפרשה גוג . ׳( יחזקאל 38-39׃ . )׳

ובאותה שעה ׃ « יהיה רעש גדול על אדמת ישראל . » וגומר . ׳( יחזקאל 38׃ 19 . )׳



׳( בד׳ מיני פורעניות )׳

ואף ילחם בגוים . בהם בד׳ מיני פורעניות .

יש מהם שאובדים באש וגפרית ואבני בליסטרא . הם אבני אלגביש . ועליהם הוא אומר ׃ « וגשם שוטף ואבני אלגביש . » ׳( יחצקאל 38׃ 22 . )׳

ויש מהם שאובדים זה בחרב זה . שנאמר ׃ « וקראתי » עליהם ׃ « לכל הרי חרב . » ׳( יחזקאל 38׃ 21 . )׳

ויש מהם שבשרם נמוך אבר אבר . ועליהם הוא אומר ׃ « וזאת תהיה המגפה . » ׳( זכריה 14׃ 12 . )׳ והיה כי יאחוז איש ביד רעהו . וישען אליו תהיה נופלת ידו . שנאמר ׃ « והחזיקו איש יד רעהו . » וגומר . ׳( זכריה 14׃ 13 . )׳

ויש מהם שיפול בסימוי עיניו ושבורת ידו ורגלו או חתיכת חוטם ואוזן .



׳( בוא הגליות )׳

וינוסו . וילכו למדינות רחוקות . * וידומה ראו בעיניהם . ככתוב ׃ « ושמתי מקום . » וגומר . ׳( דברי הימים א׳ 17׃ 9 . )׳

ובאותה שעה מחשבין כל אומות העולם . ואומרים ׃ איזה { דורן }[ דורון ] נושא למלך זה ? והלא ׃ כל כסף ושמלות וכלים אין חשובים לפניו ? אבל בני עמו ועדתו אנו נושאים לו מנחה . שנאמר ׃ « והביאו את כל אחיכם מכל הגוים מנחה לי״י . » וגומר . ׳( ישעיהו 66׃ 20 . )׳

וכל אומה לפי עושרה תשאם .

יש מהם בסוס .

יש מהם ברכב בצבים ובפרדים ובכרכרות .

ויש על כתפותיהם ישאום . שנאמר ׃ « והביאו בניך בחוצן . » ׳( ישעיהו 49׃ 22 . )׳

ויש מהם באניות תרשיש . שנאמר ׃ « ואניות תרשיש בראשונה להביא בניך מרחוק . » ׳( ישעיהו 60׃ 9 . )׳

ויש מהם בכלי גומא . שנאמר ׃ « השולח בים צירים בכלי גומא על פני מים מעבר לנהרי כוש . » וגומר . ׳( ישעיהו 18׃ 2 . )׳ שאין אניות עץ יכולים להלוך שם מפני אבנים וסלעים החבואות במים .

ושאר ישראל אשר במדברות שאין שם עמים ינשאם אלהינו ברוחו . כמו שנאמר * ׃ ברוח « צפון . » וגומר . ׳( משלים 25׃ 23 . )׳ * . « אומר לצפון ׃ תני . ולתימן ׃ אל תכלאי . » ׳( ישעיהו 43׃ 6 . )׳ וכמו נשואים על העבים ועל הענן . שנאמר ׃ « מי אלה כעב תעופנה . » ׳( ישעיהו 60׃ 8 . )׳

ובבא הגליות האלה יקרע להם ים מצרים לאחד . ונחל מצרים לז׳ נחלים . ועל אותה שעה הוא אומר ׃ « אפתח על שפים נהרות . אתן במדבר ארז שיטה . » וגומר . ׳( ישעיהו 41׃ 28 . )׳ לסוכך עליהם .

ולא ישאר מישראל החיים בשום במקום עד שיבואו לירושלים . שנאמר ׃ « ולא אותיר עוד מהם שם כל החיים . » ׳( יחזקאל 39׃ 18 . )׳ ולא ישארו אלא המתים .



׳( תחיית המתים הראשונה )׳

אז יתקע בשופר גדול . שנאמר ׃ « והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול . » ׳( ישעיהו 27׃ 13 . )׳ ואומרים ׃ כי זרובבל תוקע בשופר הזה . ולמה יהיה רעש גדול ? כדי שיעלו העצמות אשר נדושו בארץ ואשר נבנו בבנינים ואשר נשרפו בלבנים ואשר נפלו עליהם מפולת .

וקרבו עצם אל עצמו . כאשר כתוב בפרשת הבקעה . ׳( יחזקאל 37׃ . )׳ והקדוש הברוך הוא ממתח בהם גידים . ומסך בהם בשר . וקורם עליהם עור . ורוח אין בהם .

ואחרי כן מוריד הקדוש ברוך הוא טל חיים מן השמים . שיש בו אור חיי נפש . כדכתיב ׃ « יחיו מתיך . נבלתי . יקומוׄן . » ׳( ישעיהו 26׃ 19 . )׳

והם מכירים כי היו חיים ומתו ואחרי כן יחיו . כדכתיב ׃ « וידעתם כי אני י״י בפתחי את קברותיכם ובהעלותי אתכם מקברותיכם עמי . » ׳( יחזקאל 37׃ 13 . )׳

וכל מי שיהיה בו מום עומד תחלה במומו . ואם זקן הוא בא בזקנותו . וכחישת בשרו . כדי שלא יאמרו בריות אחרות המה אלה . ואחרי כן הקדוש ברוך הוא מרפא אותו . שנאמר ׃ « אז תפקחנה עיני עורים . » וגומר . « אז ידלג כאיל פסח » . ׳( ישעיהו 35׃ 5-6 . )׳ אז « התחדש כנשר נעוריך . » ׳( תהילים 103׃ 5 . )׳



׳( ז׳ רועים וח׳ נסיכים )׳

ושבעה רועים ושמונה נסיכי אדם ׃ והם אדם שת * [ מתושלח ]{ משותלח } אברהם יעקב משה דוד . ושמונה נסיכים הם ישי שאול שמואל עמוס צפניה חזקיה אליה משיח .



׳( תחיה הראשונה היא לישראל )׳

ולמי תחית המתים הזאת ? לכל מי שיהיה צדיק מישראל מתחלתו . וגם למי שחטא ועשה תשובה . אבל למי שעונותיו מרובין מזכיותיו ולא עשה תשובה אינו עומד לימות המשיח . שנאמר ׃ « ורבים מישיני » אדמת « עפר יקיצו . » ׳( דניאל 12׃ 2 . )׳

* לפיכך שנו רבותינו ׳( שבת 32׃ 71 )׳ ׃ « חלה ונטה למות , אומרין לו ׃ התודה . שכן דרך כל המומתין מתודין . ואם אינו יודע להתודות אומרים לו ׃ אמור ׃ חטאתי עויתי ופשעתי . תהא מיתתי כפרה על כל עונותי . כדי שיזכו כל ישראל לתחיית המתים . » וגומר . ׳( סנהדרין 43׃ 2 . )׳

לפיכך מתים שעתיד הקדוש ברוך הוא לחיות שוב אינם חוזרים לעפרם . שנאמר בהם ׃ « אלה לחיי עולם . » ׳( דניאל 12׃ 2 . )׳ ואומר ׃ קדוש « יאמר ׃ כל הכתוב לחיים בירושלים . » ׳( ישעיהו 4׃ 3 . )׳



׳( יתמהו )׳

ויתמהו ישראל . ויאמרו ׃ מאין באו כל אלה פתאום ? שנאמר ׃ « ואמרת בלבבך ׃ מי ילד לי את אלה ? » ׳( ישעיהו 49׃ 21 . )׳ ואף אומות העולם תמהים . שנאמר ׃ « מי שמע כזאת ? מי ראה כאלה ? » וגומר . ׳( ישעיהו 66׃ 8 . )׳



׳( בית המקדש )׳

ואחר שהמתים והחיים נקבצו תגלה לנו צורת הבית . ותקנתו כמראה אשר ראה יחזקאל בן בוזי הכהן הנביא במקומה . ויש אומרים ׃ מן השמים תרד על מקומה . שנאמר ׃ « ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו . » ׳( תהלים 122׃ 3 . )׳



׳( יהיו כל ישראל נביאים )׳

ואז יהיו כל ישראל נביאים . שנאמר ׃ « והיה אחרי כן . אשפוך את רוחי על כל בשר . » וגומר . ׳( יואל 3׃ 1 . )׳ והעבדים והשפחות של ישראל . שנאמר ׃ « גם על עבדים ועל השפחות . » וגומר . ׳( יואל 3׃ 2 . )׳



׳( האומות יתגיירו )׳

והאומות הנשארות יתגיירו . שנאמר ׃ « אז אהפוך אל העמים שפה ברורה . » וגומר . ׳( צפניה 3׃ 9 . )׳

ויאמרו ׃ « לכו ונעלה הר ה׳ . אל בית אלהי יעקב . ויורינו מדרכיו . ונלכה באורחותיו . כי מציון תצא תורה ודבר ה׳ מירושלים . » ׳( ישעיהו 2׃ 3 . )׳

ובבואם לפני המלך המשיח יצוה אותם להשבית חרבות ומלחמות . שנאמר ׃ « וכחתו חרבותם לאיתים .» וגומר . ׳( ישעיהו 2׃ 4 . )׳



׳( סדום ועמורה )׳

ואז ישב סדום ועמורה בעריהם וכל הככר . כלו שלא תהא ארץ ישראל פגומה במהפכה אשר בתוכה . ככתב ׃ « ואחיותיך סדום ובנותיה תשובנה לקדמותם . » ׳( יחזקאל 16׃ 55 . )׳



׳( שבת לחיה רעה )׳

וגם ישבית כל חיה רעה מן הארץ . שנאמר ׃ « וגר זאב עם כבש . » ׳( ישעיהו 11׃ 6 . )׳ « ופרה ודוב תרעינה . » ׳( ישעיהו 11׃ 7 . )׳ « ושעשע יונק על חור פתן . » ׳( ישעיהו 11׃ 8 . )׳ « לא ירעו . ולא ישחיתו בכל הר קדשי . » ׳( ישעיהו 11׃ 9 . )׳



׳( חיים ארוכים )׳

והעם אשר ימצאם מלך המשיח חיים יחיו חיים ארוכים וימותו . שנאמר ׃ « לא יבנו ואחר ישב . לא יטעו ואחר יאכל . » וגומר . ׳( ישעיהו 65׃ 22 . )׳

ולא ימות אדם בחור . ולא נער . שנאמר ׃ « ולא יהיה משם עוד עול ימים וזקן אשר לא ימלא את ימיו . כי הנער בן מאה שנה ימות . » וגומר . ׳( ישעיהו 65׃ 20 . )׳

ויעקור המות מן העולם . כדכתיב ׃ « בלע המות לנצח . » ׳( ישעיהו 25׃ 18 . )׳ והמתים בימות המשיח יחיו לחיי עולם הבא . בזכות צדיקים גמורים .



׳( הערות על " חיים ארוכים " )׳

« בן מאה שנה ימות . » ׳( ישעיהו 65׃ 20 . )׳ לא שימות ודאי . אלא כך יהיה בעת הישועה ׃ מי שימות בו בן מאה שנה הוא דומה למי שימות עכשיו בן עשרים שנה .

ואף אלו יהיה « בן מאה שנה » « חוטא » על בני אדם מקללו . ׳( ישעיהו 65׃ 20 . )׳ לא יהיו סובלים אותו . לפי שאינו ראוי בעיניהם לסבול . שהוא נער כבן עשרים שנה לנו .



׳( שכינה )׳

ובעתים ההם בהגלות המקדש וירושלים ירד שכינה מן השמים . ויתיצב כעמוד האש מן הארץ ועד הרקיע . שנאמר ׃ « וברא ה׳ על מכון הר ציון . » וגומר . ׳(ישעיהו 4׃ 5 . )׳

וכל מי שמבקש לבוא לירושלים רואה ממדינתו את עמוד האש ההוא הולך לאורו עד שהוא מגיע לירושלים . שנאמר ׃ « והלכו גוים לאורך . » וגומר . ׳( ישעיהו 60׃ 3 . )׳

לפי שהאור ההוא גדול מן אור השמש והירח . שהיא מכהה את שניהם . שנאמר ׃ « וחפרה הלבנה » וגומר . ׳( ישעיהו 24׃ 23 . )׳




׳( כאלו השמים וארץ חדשים )׳

באותה שעה רואין את השמים ואת הארץ כאלו נתחדשו . וכאלו שמים וארץ של שעבוד עברו וחלפו והובאו השמים וארץ חדשים תחתיהם . שנאמר ׃ « כי הנני בורא שמים חדשים וארץ חדשה . » ׳( ישעיהו 65׃ 17 . )׳

ואף רואים ירושלים וישראל כאלו הם חדשים . וכאלו ישראל * ירושלים של שעבוד חלפו ועברו . וכמו הובאו אחרים תחתיהם של ששון ושמחה . שנאמר ׃ « כי הנני בורא את ירושלים גילה . ועמה משוש . וישבו במלכותם עד סוף העולם . » ׳( ישעיהו 65׃ 18 . )׳

ויש אומרים ׃ עד תום שבעת אלפים שנה מימי בראשית . ויש ׃ אלפים הרבה בלא שיעור נודע .



׳( העולם הבא )׳



׳( העולם הזה יכלה )׳

ואחר כן « יכלו שמים וארץ . » ׳( בראשית 2:1 . )׳ שנאמר ׃ « כי שמים כעשן נמלחו . » וגומר . ׳( ישעיהו 51׃ 6 . )׳



׳( תחיית המתים השנית )׳

והמתים יחיו .

ויראו את הישועה . ויצאו בעצמן אל העולם הבא . שנאמר׃ « וישועתי לעולם תהיה . וצדקתי . » וגומר . ׳( ישעיהו 51׃ 6 . )׳



׳( באמת שמים וארץ חדשים )׳

ובאותה שעה יברא הקדוש ברוך הוא שמים וארץ אחרים . חוץ מאלו .

והצדיקים שוכנים ביניהם לעולם ולעולמי עולמים . שנאמר ׃ « כי כאשר השמים החדשים וארץ החדשה אשר אני עושה עומדים לפני תמיד כן יעמוד זרעכם . ושמכם . » וגומר . ׳( ישעיהו 66׃ 22 . )׳



׳( המקום ישקוף )׳

המקום ישקוף משמים לחננכם . ויאזין ממרום לישועתכם . ויפן ברחמיו אליכם .

וישאירו לכם להוציאכם מעבודתכם .

ויבנה דבירכם . וישכלל היכלו בחייכם . ויבנה ביתו בימיכם .

ויקרב קץ גאולתכם . ויחיש במהרה מבוא משיחכם . ויקבץ נפוצותיכם מבין אויביכם . ויאמר בעל רחמים לקרב אותו העת ואותו הזמן .

וכן יהי רצון . אמן .




See Also
• (The Sensicality Of Elders, Taam Zkenim. Gleaned via Eliezer Ashknazi. ©1855. Frankfurt. Copied and entered to internet via Khayim. ©2009. http://www.hebrewbooks.org/21280, 2011. ) ׳(טעם זקנים. מלוקט ע״י אליעזר אשכנזי. תרט׳׳ו. פראנקפורט. הועתק והוכנס לאינטרנט ע״י חיים. תשס״ט.)׳
• (The Treasury Of The Gonim, Otsar Ha'Gonim: Responses Of The Gonim Of Bavel And In Yrushalayim On The Accordance Of The Order Of Talmud: Tractates Yoma And Suka. Edited via Dr B M Levin. ©1934. Yrushalayim. Copied and entered to internet via Khayim. ©2009. http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=38276&st=&pgnum=1&hilite, 2011.) ׳(אוצר הגאונים׃ תשובות גאוני בבל ובירושלים על פי סדר תלמוד׃ מסכת יומא וסוכה. ערוך ע״י ד״ר ב מ לוין. תרצ״ד. ירושלים. הועתק והוכנס לאינטרנט ע״י חיים. תשס״ט.)׳